Sebastiao Salgado | Belgesel Fotoğrafın Dahisi

Fotoğraf çekmeye doğum günlerinizden, arkadaş gruplarınızdan ve gezilerden başladıysanız zamanla fotoğrafçılığı bundan öteye taşımak isteyeceksiniz.

Bu noktada, kimileri ürünleri, kimileri ufak canlıların dünyasını, kimileri stüdyo fotoğrafçılığını, kimileri haber fotoğrafçılığını seçer.

Ara Güler gibi büyük belgesel fotoğraf ustaları ise şaşmaz bir şekilde en doğal halindeki insanı, siyah beyazın derinliğinde tüm gerçekliğiyle çekerler…

sebastiaosalgado.jpg

Sebastiao Salgado Brezilyalı bir sanatçı. (Orijinal adı : Sebastião Salgado. Harflerin zorluğundan dolayı klasik İngilizce harflerle yazılışı yaygın) Yaşayan en ünlü belgesel nitelikli insan fotoğrafçılarından birisi. Ülkemizde fotoğrafla özellikle uğraşanların mutlaka duyduğu bir isim.

“Onu bu denli ünlü kılan nedir?” dediğinizde, elbette ilk olarak çekim teknikleri olağanüstü güzel. Bu güzellik fotoğrafta özel hiç bir ayarlama olmadığı duygusundan kaynaklanıyor. Tıpkı mükemmel makyajın, var mı yok mu anlaşılmaması gibi. (Tabi bu benim fikrim 🙂

Fotoğraflardaki öyküye kapılıp gidiyorsunuz. İnsanların gözlerinde derince gördüğünüz duygular, arkadaki yoksulluğun dilsiz haykırışı, göçmenlik, etnik savaşlar, maden işçileri, her çeşit şiddet ortamında en çok hırpalanan çocuklar.

Bu fotoğrafların büyüleyici dünyası ülkemize Ocak 2007 – Mart 2007 arasında İstanbul Fotoğraf Merkezi’nde sergilendi.

Şimdi biraz çalışmalarından bahsedip sizi harika fotoğraflarıyla başbaşa bırakayım. Salgado 1944 yılında sekiz çocuklu ve sığır çiftliği sahibi bir ailenin altıncı çocuğu olarak dünyaya gelmiş. Doktora düzeyinde İktisat eğitimi almış. Daha sonra Afrikada’yken eşinin bir fotoğraf makinesi hediye etmesiyle hayatı değişmiş. Bir fotoğrafçı olarak lüksü değil, zorluğu tercih etmiş. Çekim yaptığı bölgelerde insanlarla aynı koşullarda çalışmış. Dünyayı gezişinde çektiği fotoğrafların başarısı ile Magnum ajansının yeniden toparlanmasını sağlamış. Fotoğraf üzerine düsturu “Bir fotoğrafın daha iyi ya da kötü olmasından bahsediliyorsa bu fotoğrafçının çektiği insanla ne kadar yakın ilişkide olduğuna bağlıdır” / “the picture is more good or less good in function of the relationship that you have with the people you photograph.”

“I hope that the person who visits my exhibitions, and the person who comes out, are not quite the same,” says Mr. Salgado. /
“Umuyorum ki sergime gelen ziyaretçilerle, gidenler tamamen aynı olmasınlar” Mr. Salgado

1977-1984 Brezilya “Other Americans/Öteki Amerika (1986)”
1980 Afrikanın Sahra bölgesi “Sahel: L’Homme en Détresse / Sahra: Izdırap İçindeki İnsan”
1986 – 1992 “Workers/İşçiler(1993)”
1997 Brezilya “After Terra: Struggle of The Landless/ Yurtsuzların Mücadelesi”
2000 “Migrations and The Children/Göçmenler ve Çocuklar”

Belgesel fotografın duayenlerinden Brezilyalı Sebastião Salgado’nun Ara Güler’e hediye ettiği fotoğraflar yıllar sonra Yapı Kredi Kültür Sanat tarafından, Sermet Çifter Kütüphanesi etkinlikleri bünyesince bir sergiye dönüştürülmüş.
“Ben seni hep izlerdim, fotoğraflarını da çok severim. Senden fotoğraflarını istiyorum” der bir gün Salgado. “Kaç tane verirsen, ben de o kadar fotoğraf veririm” diye de ekler. “Seç on beş resim” deyince “On beş az, daha çok fotoğraf istiyorum, otuz tane olsun” der. Böylece Ara Güler hatırı sayılır bir Sebastião Salgado koleksiyonuna sahip olur. Ara Güler ile belgesel fotoğrafın bir başka ustası Salgado arasında geçen bu fotoğraf alış verişi, Salgado’nun da onayının alınmasıyla yıllar sonra bir sergiye dönüşmüş.
(Kaynak: http://www.eksisozluk.com/show.asp?t=sebastiao+salgado )

Kaynakça:

Fotoğrafları ve hakkında yazılanlar

https://www.artsy.net/artist/sebastiao-salgado ( Fotoğraf Galerileri )

http://en.wikipedia.org/wiki/Sebasti%C3%A3o_Salgado (Wikipedia ‘da)
http://www.unicef.org/salgado/ (UNICEF projesi)
http://www.unicef.org/salgado/bio.htm (Biyografisi)
http://www.latinbilgi.net/index.php?eylem=yazi_oku&no=980
http://arts.guardian.co.uk/salgado/0,,1294976,00.html
http://www.masters-of-photography.com/S/salgado/salgado.html
http://www.eksisozluk.com/show.asp?t=sebastiao+salgado (Ekşisözlük )
http://www.masters-of-photography.com/S/salgado/salgado_covers_full.html

FOTOĞRAFLARIM:

500px Hesabım: https://500px.com/suleymansonmez
Instagram Hesabım: https://www.instagram.com/suleymansonmez/

Sebastiao Salgado | Belgesel Fotoğrafın Dahisi” için 5 yorum

  1. Önemli fotoğraf sanatçılarının en büyük özelliği, fotoğrafı çekilen objeden çok (bu insan da olabilir) objenin aktardığı bilgi, duygu ve düşüncedir. Sanırım en önemlisi bunları iletebilecek kareyi yakalayınca fotoğraf zaten güzel oluyor 🙂

  2. fotoğrafçılık görsel bir sanat sözsüz gerçekler ve de aynı zamanda insanın iç dünyasını, bakış açısını anlatan araç .keşke istediğimiz olayları koyabilseydik karelere… üzüntüyü yaşamak zorunda kalmasak mutlulukları paylaşabilsek yani insanın insana kulluğunu yokedebilseydik de yani şu dünyanın iğrenç gerçekliğini değiştirebilseydik de yani …

Bir cevap yazın