Yves Klein Mavisi ve Martin Amca

Bakın, sabrınız yoksa derin derin nefes alıp gevşeyin.  🙂 Bu seferki yazı, bomba gibi olanlardan ve her basamağında zevk alacağınız bilgiler var. Evet alın içeceğinizi gelin, ben bekliyorum. Çünkü sanal bir avatarım ben 🙂

yvesmavisi.jpg

Her şey aslında Martin Mystere ile başladı. Martin Mystere, konuları olağanüstü sıradışı, her bir sayısı kültür bombardımanı olan bir çizgi romandır. Diyebilirim ki roman olsaydı, ya da dizi film olsaydı şu an pek çok diziden onlarca kat daha çok izlenirdi. Temelde, İmkansızlıklar Dedektifi Martin üstadımızın binlerce senelik kayıp Neanderthanel Adam Java ve eh tabi nişanlısı Diana Lombart ile maceradan maceraya koşmasına dayalıdır.

Çizgi romanın bazı sayıları, Atlantis, uzaylılar, Leonardo’nun bilinmeyen eser ve icatları, Babil Kulesi, Amaterasu, Aborjinler, Dogon Kabilesi, 46 oda sınavı gibi klasik gizemlere ışık tutarken, bazı sayıları inanılmaz bakış açılarını aklınıza getirir. Tatil dönüşü gidip kaçırdığım sayıları Kadıköy sahaflarından alırken 53. sayı “Tüm Renkler” ilgimi çekti. Bu yurtdışındaki 100. sayıydı ve alternatif serilerden birinin en sonuncusuydu. Bunun şerefine hem konu olarak çok sağlam bir senaryo, hem de baskı olarak tam renkli baskı seçilmişti. Normalde bir İtalyan çizgi romanı olan Martin Mystére siyah beyaz basılır.

Böylece heyecanla okumaya başladım ve daha ilk cümlelerle bu sayı müthiş dedim 🙂
Küçük küçük öykücüklerle başladı senaryo. Renkleri hepimiz aynı mı görüyoruz? Yeşil dediğimizde aynı yeşili mi görüyoruz? Renk körlerinin, diğer canlıların gördüğü dünya aynı mı? Morötesi ve kızılötesi dünya nasıldır? Başkasının gözüyle dünyayı görebilir miyiz?

Ultramarinepigment

Hikaye ustaca aktı. İkinci öykü ile Yves Klein’in harika mavi çalışmalarına atıfta bulundu. Ama boşuna uğraşmayın. Onları bilgisayarda görmeniz mümkün değil. Sanatçı kendi kullandığı özel pigmentlerle profesyonel renk ayrımında ayrılamayan, fotoğrafı çekilse de aynısı olmayan ve  müthiş bir özgürlük duygusu veren gökyüzünü anıştıran bir mavi bulmuş. Daha sonra bunu “International Klein Blue” adıyla tescil ettirmiş. Tarif edenler Pantone Skalasında 288 ve 289 arasında özel bir renk olduğunu söylüyorlar. Photoshop gibi bir programla bu rengi görmek isteyenler boş bir sayfa açarak tüm basım ve yayıncılıkta renk ayrımında kullanılan ve 4 rengi simgeleyen CMYK ile şu karışım rengi oluşturmalı:

C: %100,  (Mavi)
M:%65 (Magenta)
Y:%10 (Sarı)
K:%25 (Siyah)

Ama unutmayın sadece yaklaşmış olacaksınız. Gerçekte renk bu değil. Bu rengi oluşturduğunuzda aşağıdaki kutunun içindeki renge benzeyecek. Ancak bu değil. 🙂

yvesorijinal.jpg

Rengin üzerinizdeki etkisini görmek için siteye tıklayın. 

Elbette Yves Klein’in çıplak kadınları fırça gibi itip çekip, tuvalde yuvarlayarak yaptığı monokrom tabloları duymak hepimizi şaşırtıyor.  Çılgın sanatçı bir çok esere imza atmış ve ömrü bu hıza dayanamayıp genç yaşta dünyadan ayrılmış.

Üçüncü öykü ise NÖTR Gri denilen olağanüstü tarafsız rengin en maceracı ve İnka medeniyetiyle birlikte anlatımıydı ki bence çok eğlenceli ve anlamlıydı. Nötr gri, fotoğrafçıların ve sanatçıların zemin rengidir. Çünkü her fotoğraf / görsel, çerçeve ve taban rengiyle daha açık daha koyu görünebilir. Hatta şu an gördüğünüz bu site bile bilgisayar ekranı ile çevrelenmiştir. Monitörünüzün çerçevesi siyah ise renkler daha farklı, beyaz ise daha farklı görünecektir. Nötr Gri  derin enerjisiz ve sükunetle dolu bir alandır.

MATBAADA RENK AYIRIMI NEDİR?

martinrenk1.jpg martinrenk2.jpg martinrenk3.jpg


  Martin Mystére Sayı:53 “Tüm Renkler” Renk Ayırımı. Karelere tıklayarak büyütebilirsiniz.

Tasarımcılığa meraklı olanlar için öğrenilecek çok şey var. Renk teorileri, skalalar, büyük ressamların birlikte kullandığı renk aileleri, beynin algı sistemi, göz pigmentlerindeki renk algılayıcılar ve siyah beyaz algılayıcılar gibi.

Hiç düşündünüz mü? Neden ünlü fotoğrafçılar siyahın koyu yeşilimsi bir tonunda fotoğraf çekerler ve neden siyah beyaz fotoğraflar renklilerden daha saygındır?
Bunun temel sebebi göz içinde iki tip algılayıcı hücre olmasına dayanır. Renkleri algılamakla görevli hücreler ve ışığı algılayıp karanlık, gece geldiğinde dünyayı en azından siyah beyaz tonlarda görmemizi sağlayan hücreler. Bu ikinci tür az ışıkta çalışan hücrelerin sayısı renk algılayanlara göre katlarca fazladır.

Baskın sayıda olan siyah beyaz algılayıcı hücreler, bizim için hayatta kalmak, geceleri sağ kalmak ve karanlığa dalmak anlamlarını taşır. Bu nedenle siyah beyaz çalışmalar beynin alarm verip dikkatle bakmasına neden olurlar. Elbetteki daha saygındırlar.

L accord_bleu_1960


Detaylı bilgiler ve Kaynakça:

Martin Mystére sayı 53 “Tüm Renkler”

YVES KLEIN
http://www.toplumdusmani.net/kimdir/yves-klein/kimdir-biyografisi/
http://en.wikipedia.org/wiki/Yves_Klein (İngilizce)
http://sozluk.sourtimes.org/show.asp?t=yves+klein
http://www.yvesklein.de

Uluslararası Yves Klein Mavisi
http://en.wikipedia.org/wiki/International_Klein_Blue
http://www.moma.org/collection/browse_results.php?object_id=80103 Orijinal çalışmanın fotoğrafı

Pantone
http://en.wikipedia.org/wiki/Pantone
http://www.pantone.com
http://www.xrite.com/home.aspx
http://www.pantoneuniverse.com/

Pantone Renk Kodu Bulma
http://forum.zoque.net/luna-grafik-forumu-2d/23270-pantone-kod-bulma/

Martin Mystére
http://www.gunesintamicinde.com/martin-mystere-atlantis/
http://www.gunesintamicinde.com/murchadna-inanilmaz-silah/

Yves Klein Mavisi ve Martin Amca” için 6 yorum

  1. Aslında ben de sanatlı fotoğraf seçimi yapmam gerektiğinde, siyah beyaz fotoğrafı tercih edenlerdenim. Kanımca renkli (film veya dijital) fotoğrafta, siyah fotoğrafın tonlarındaki derinlik duygusu, henüz ortaya çıkarılamamıştır. Siyah rengin konuyla ilgili, çeşitli hünerlerle ortaya çıkarılabilecek etkileşim tonlarının, renkli fotoğraflarda yeterince görülemediğine tanık olmak, bir bakıma teknoloji yönünden, üzüntü vericidir. Onun için halen öncelik, ağırlıklı olarak siyah-beyaz fotoğrafta olacaktır. Bu durum teknoloji adına esef verici olsa dahi… Fotoğraf konusuyla ilgili bir müşahademi de aktarmadan, konuyu kapatmak istemiyorum. Biliyor musunuz?Halen bir çok sitede, fotoğraf kelimesi yerine,yanlış olarak “resim” sözcüğü kullanılıyor. Esenlikler dilerim.

  2. Chartres maviside kopyalanamayan maviler arasında. Chartres Kilisesi yapımı sırasında mimar vitraylarda özel bir renk istemiş ve ortaya Chartres mavisi çıkmış bu rengin özel kalması içinde yapımı sırasında kullanılan hammaddelerin oranları saklı tutulmuş. Bugün aynı maviden üretilemiyor.
    http://www.panoramio.com/photo/3473846

  3. Enver Özçağlayan bense çok yakında teknolojinin biizm göremediğimiz ve binlerce yıldır göremediğimiz renk skalalarını beynimize suncağını ve bu gördüğümüz yeni dünyalarla şok olacağımızı düşünüyorum.
    Düşünün başkalarının göremediği bir rengi bir başka canlı gibi görebilmek 🙂

    Juni, çok nefis bir yorum. Verdiğiniz linkteki renge bayıldım. Gerçekten de muhteşem bir mavi olmuş. Yorumlarınızı her zaman beklerim. Ufuk açıcılar 🙂

Bir cevap yazın