Süleyman Sönmez

Oyun dünyası sanal gerçekliğin gelişiyle yeniden şekillenmeye başladı. Özellikle çok sıra dışı temalar, ses sistemleri ve şimdi size tanıtacağım Rhythm Of The Universe “ROTU” VR oyununda olduğu gibi evrenin ritmi üzerine kurulu macera oyunları da geliyor. İşin en güzeli proje, bizden birinin Emir Çerman’ın kuruculuğu ve katkılarıyla hazırlanıyor.

Emir Çerman’ı önce müzik besteleriyle tanıdım. Sonraları dünya çapında en iyi müzisyenlerin (bana muhteşem geliyorlar) gittiği okullardan biri olan Berklee College Of Music (Boston) ile iyice dikkatimi çekti. Ardından dünyanın 90 ülkesinden gelen müzisyenlerin (Rhythm of the Universe – Evrenin Ritmi) birlikte söylediği Van depreminde yardıma teşvik eden, cesaret veren “Bizim Eller” videolarını izledik.  Sezen Aksu’yla sahnede dinledik. Arkadaşlarıyla Amazon yağmur ormanları için yardım amaçlı ve dünyanın ciğerlerine dikkat çeken videolar hazırladılar. İnsanları müzikle bir araya getirmesi ve dünyayı müzikle daha iyi bir yer hale getirebileceğimizi düşünmesi onu girişimci bir ruhla ROTU Entertainment and Media şirketini kurmaya cesaretlendirdi.

İyi ki de öyle olmuş. Aşağıda izleyeceğiniz video dünya çapında dağıtımı yapılacak bir sanal gerçeklik (virtual reality) oyunu.

Bence oyun çok ilgi çekici. Zaten sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik üstüne ne bulsam, baktığım, yazdığım okuduğum bir dönemde çok hoşuma gitti.

Ekipteki her bir sanatçı oldukça iyi. Ana temayı, hikayeyi kahramanın gözünden demolarla verdiklerinde oyunun nasıl oynanacağı daha iyi anlaşılacak elbette. Annesi hasta bir kızın onu iyileştirmek için bir yola çıkışı temel öykü. İçinde gezeceğimiz sanal dünyaysa müzik mitolojisiyle kurgulanmış.

Hikayedeki müziğin yeri harika olmuş. Bir çok müzik, resmen sinema filmi müziği.

Her karakterin giysileri, aksesuarları her modern oyunda olduğu gibi tek tek tasarlanmış. Mekanlar çok güzel. Videoyu izlerken görmüşsünüzdür, uçan denizanaları, müzikal aletlerden esinlenmiş mitolojik ortamlar.

Güzel iş. HTC Vive gözlüğüm ve oyunu yöneten el kumandalarım ekipmanım henüz yok ama büyük ihtimalle bir şekilde diğer gözlüklerle de uyumlu olur. Olmazsa da bir yerden bulup oynamayı istiyorum.

Oyunun puzzle çözümleri ile entegre olmasını da sevdim. Zekanın çalışır tutulması lazım. Ta Tomb Raider çıktığından beridir içinde bulmaca bulunan gezilen dolaşılan adventure ve action / puzzle tipi oyunları severim.

Oyunun oynanışı da yapay zekaya ve sizin davranışlarınıza göre şekilleniyor. Karşılaştığınız bir kahramana selam verişinize göre bile farklı maceralar yaşıyorsunuz.

Aşağıda Emir Çerman’la e-posta aracılığıyla yaptığım röportaj var. Şu an Boston’da yaşıyor. Projeyi biraz daha anlamak istedim.

Süleyman Sönmez: Merhaba Emir Bey, oyunun bütçesi, yatırımcıları hakkında biraz bilgi alabilir miyiz? Türkler yatırımcı olabiliyor mu?

Emir Çerman: Oyunun kendisi Episodic olacak, ve şu anda ilk episode için Marketing ile birlikte 500K yatırım alma görüşmeleri içindeyiz. Evet Türk yatırımcılarla da ilgileniyoruz ama henüz bir gelişme yok Türkiyeden.

SS: Oyun, hangi oyun motoru ile geliştiriliyor? Neden tercih ettiniz?

EÇ: Kullandığımız motor, Unreal Engine, çok güçlü bir motor ve Unreal’in özellikle VR support mekanizması çok gelişmiş durumda, bu da tabi bize çok büyük bir platform sağlamış oluyor.

SS: Oyun ne zaman yayınlanacak, oyuncular Steam üzerinden mi satın alacaklar, hangi platformlar için uygun?

EÇ: Tam tarih belli değil, ama 2018 gibi gözüküyor, şu an hala yatırımcılar ile görüşmeler sürüyor. Steam üzerinden yayınlanacak, ama Oculus ve PS VR ile de konuşuyoruz ve ilgileniyoruz.

SS: Türk oyuncular için öncelikle hangi alanları çekici gelebilir?
Daha önce yapılan hangi oyunlara benziyor?

EÇ: Türk oyuncular için, design olarak bir sürü bizim kültürden esinlenme var tabi, özellikle masa üstü çay bahçesi oyunlarından esinlenip bunları müzik mitolojisine çevirdiğimizde, müzikal masa üstü oyunlar yapmış oluyoruz, bu da oyunda hikayenin, belli köşelerinde karşınıza günlük yaşammış gibi çıkıyor, oynamak yada oynamamak tabi size bağlı.

Genelde deneyenler kendine özgü bir tadı olduğunu ve çok orijinal olduğunu söylüyorlar özellikle design konusunda, kendi kurallarımız dışına çıkmamaya çalışıyoruz, Müzik mitolojisi diye bir şey icat ediyorsak o zaman, Yunan/ Afrika / Çin / Nordik gibi mitolojilere benzemememiz lazım.

Ama benzettikleri oyunlar arasında UNCHARTED / SKYRIM / BIOSHOCK gibi oyunlar yer alıyor demomuzu deneyenlerin.

 

SS: Sanal gerçeklik başlığı olmadan oynanabilir mi? Mobil uyumlu bir modu olacak mı?

EÇ: ROTU tamamen VR dizayn edilmiş bir oyun ve gerçek hayatta olan detaylara çok dikkat eden bir sistemimiz var ve bu deneyimi maalesef oyun konsolları ile almanız imkansız, o yüzden biz şu anda bu yolda başladık. Şu an dünyada bir kaç milyon VR başlığı olsa da dünyanın en hızlı yükselen ve eğlence dünyasını ele geçiren bi endüstriye bakıyoruz, bu yüzden de biz bu işe erken başlıyanlardan olmak istedik.

Mobil versiyonları hakkında tartışmalar yapıyoruz, tabi ki mobil VR başlıklar için de belli limitli sürümlerimiz olacak. Ama tabi bu tamamen mobil araçların geleceği nokta ile ilgili, şu anda o kadar güçlü değiller VR’i kaldırabilecek kadar.

SS: Müzik eğitimiyle uğraşanları oyunda neler çekecek?

EÇ: Müzik eğitimi ile uğraşanların nerde ise hepsinin ilgisini çekecek şeyler var. çünkü tüm hikaye ve mini oyunlar bunlara göre tasarlandı.

Mesela bir Tablet odası var ve 7 tane sembol var bu 7 sembol aslında 7 tane müzikal modu temsil ediyor, onlar da hikayedeki 7 tane ülkenin armaları. Yani o tabletteki 7 sembolü bir şekilde aktive etmek zorundasınız, bunu da 7 tane müzikal modu kullanarak, bir marimba üzerinde çalarak yapabiliyorsunuz. Şimdi akla şu soru gelecektir e peki müzisyen olmayan bir insan bunu nasıl çözecek? Bunun içinde bir belli ipuçları vererek minik tabletler var elinize alıp puzzleı çözebileceğiniz. Ve bu size verdiğim bir örnek, bunun gibi bir çok şey var. Biz bunu denediğimizde çok güzel tepkiler alıyoruz, müzisyen veya müzisyen olmayan bu bölümü oynadıktan sonra 7 tane modu ezberlemiş oluyor. Bu da yeni bir öğrenme şekili tabi.

SS: Oyunun konusunu içeren bir fantastik roman var mı? Sonraki zamanlarda oyun bir filme konu olur mu?

EÇ: Oyunun konusunu içeren bir çizgi romana başladık ama şuanda kaynaklarımız yetmeyeceği için tüm enerjimizi oyuna vermiş durumdayız ama kesinlikle, benim notlarım arasında. 🙂
Oyunun bir filme konu olması, her bir hikaye yazanın hayalidir, tabi ki!!
Ama bu hikaye filme çok uyarlanabilecek bir hikaye, çünkü ben özellikle yazarken, oyun diye başlamadım yazmaya genel olarak, tüm hikayeyi yazmaya odaklandım. 🙂

SS: Senin projeye dahil oluş öykün nasıl oldu?

EÇ: Benim projeye dahil oluş öyküm, zaten benim başımın altından çıkıyor 🙂
5 sene önce aklımdaki hikayeyi yazmak ile başlayan, sonra Art directorum Charles Logan, aslında Ankaralı (Çağrı Artun) 🙂 olan arkadaşım, tüm bu yazılanları ve karakterleri çizime dökmeye başlıyor ve o dakikadan itibaren ikimiz gece gündüz, çalışmaya başlıyoruz.
Hikayenin özü ve bu evreni oluşturmamın, ana noktaları, Berklee de okurken tanıştığım insanlar ve aldığım deneyimler ve sonrasında bu şirketi kurduktan sonraki yaptığım projelerdeki deneyimlerden geliyor.

Aslında belki hatırlarsınız Rhythm of the Universe (Evrenin Ritmi Projesi) tüm dünyadan müzisyenlerin olduğu çok büyük bir gruptu, hatta seneler önce Türkiye’de, bayağı bir ilgi ile paylaşılan Van depremi için yaptığımız VAN türküsüde, bu gruptan çıkmıştır. Yani kısaca ROTU’nun geldiği yer çok özel ve ilham verici.

SS: Oyunun ana kahramanının hikayesini öğrenebilir miyiz?
EÇ: Oyunun ana Kahramanının öyküsü Lyra Lute adında 14 yasındaki küçük bir kız ile başlıyor. Pangea süper continent (super kıta) savaştan sonra yediye ayrılmış ve yeni bir modern dönem başlamış tüm Pangeada.
Bu yüzden de, artık krallıklar ayrı ve bir birine daha düşman olan, kendini izole etmiş bir dönem söz konusu.

Lyra bu dönem içerinde annesiyle, Almuk adında Doria küçük bir kasabada yaşıyor, ama annesi hasta ve kendi kızını bile tanımayan bir duruma gelmiş, bazen agresif, saldırgan, bazen tepkisiz bir durumda, kızı Lyra onu bakmak ile sorumlu ve kendisini tedavi bulmaya adamış bir şekilde.

Bir gün kasabaya gizemli bir figur gelir Dholak adında (Panderian Modus üstadı) ve Lyra ile yolları kesişir. (Yollarının nasıl kesiştiği bayağı derin, onu artık oyunu oynayınca görürsünüz ya da hikayeyi okuyunca)
Dholak Lyra ya Modusların ne olduğunu ve Modus olduğundaki potansiyeli gösterir. Bunu gören Lyra annesinin tedavi yolunu modus olmakta bulacağına inandığından, Dholak ile bir serüvene başlar, ama aslında bu minik bir başlangıçtır.

Hikayenin geri kalanında (SPOILER: Lyra, Pangeayı tekrar bir araya barışı getirmek ile annesini tedavi etmek arasında ikilemde kalacaktır.)

SS: Sence bu oyun, oynayanlara neler kazandırır? Biraz da ailelerin yüreklerini serinletelim 🙂 Bir de mitolojik bağlantılara biraz değinir misin? Videoda bu konuda göndermeler vardı.

EÇ: Oyunun kazandıracakları, çok önemli hayat deneyimleri olacaktır. ROTU , Çevre / Irk / sosyal ve kişilik sorunlarını ele alan ve çok önemli mesajlar içeren bir oyun ve hikaye.

Bu yüzden özellikle genç jenerasyon için çok önemli olacağını umuyorum.
Dediğim gibi mitolojik bağlantılar, kendi yarattığımız fantastik mitolojiye bağımlı kalmak istiyoruz ama tabi, bir çok mitolojiden esinlenme var özellikle Türk mitolojisi ki henüz çok fazla kişinin elini atmadığı bir alan.

SS: Sanal gerçeklikte bir de ses deneyimi var. Özellikle 360 ses deneyimi önemli. Bunun için neler yapıyorsunuz?

EÇ: Bu üzerinde çok ciddi çalıştığımız bir alan. Eğer ses sürükleyici, çevreleyen bir kalitede olmazsa zaten tüm VR deneyiminiz bozulmuş oluyor. Burdaki en büyük sorun, Hardware! (Donanım) Henüz gerçekten çok iyi bir 3D kulaklık üretilmedi. Ama bununla ilgili bazı firmalar ile çok yakından çalışıyoruz.

Çok teşekkürler Emir Bey.

Projenin yayına alınacağı günü dört gözle bekliyoruz. Her sektörde olduğu gibi teknolojinin eğlence sektöründe de, ülkemizden insanların dünya çağında sevilecek ürünler geliştirilmesinde çalışması gurur verici. Merakla oyunun çıkışını bekliyoruz.

Kaynakça:

Rotu Resmi Web Sitesi
https://www.rotu.com/

Emir Çerman Linkedin
https://www.linkedin.com/in/emircerman

 

Yorum Yazın

Yorum Yazın